Wednesday, July 13, 2011

PETUA MEMANCING JENGGO

Seminggu baru2 ini saya dan otai zamri buat survey jenggo lagi, kali ini tentang sudut kedudukan ketika meletakan rod dan ketegangan tali pancing sewaktu memancing jenggo. Hasil survey adalah saperti berikut :-

1) Rod yg diletakkan pada sudut mendatar pada kedudukan 20 - 45 darjah adalah lebih banyak mendatangkan hook up berbanding kedudukan yg lain.
2) Rod yg mempunyai tip yg kecil dan lembut lebih tinggi kadar hook up nya, tidak kira samada rod tersebut panjang atau pendek. Yg penting adalah kelembutan tip nya.
3) Tali pancing yg 80% - 90 % tegang sewaktu melabuhkan umpan lebih tinggi kadar hook up nya. Kadar mendapat jenggo bersaiz besar juga amat tinggi. Tali hanya perlu sentiasa tegang ketika bertarung dgn jenggo.

Sedikit tip2 dan petua2 yg kami dapati dari otai2 jenggo di kawasan ini ilah saperti berikut:-
1) Jika anda ingin memancing jenggo bersaiz besar, guna umpan anak udang beras.
2) Rajin dan kerap memeriksa umpan, kerana jenggo besar lebih suka makan secara senyap. Yg kelihatan hanya tip joran melentur secara lembut menandakan jenggo besar sedang menarik umpan, berikan sedikit masa untuk jenggo menelan umpan. Tarik dgn henjutan joran keatas secara lembut. Ketika bertarung dgn jenggo besar pastikan kedudukan joran sentiasa menegak pada sudut 45 - 50 darjah dan tali hendaklah sentiasa tegang. Jika tali kendur peluang untuk jenggo rabut adalah tinggi.
3) Jika memancing dari atas bot dan jenggo terlalu luar biasa ramahnya memakan umpan. Berhenti dan berehatlah sekejap. Jika kelihatan ada ranting2 kayu kecil dan daun2 timbul dari dasar sungai...angkat sauh dan ubah tempat. Itu tandanya pak tiri sudah mulai marah.
4) Perambut yg paling baik ialah ladung hidup bersaiz no.3/no.4 diletakkan pada tali utama dan disambung dgn swivel kepada perambut mata kail panjang aggaran 6 - 7 inci dengan mata kail no 4/no 5. Perambut ini adalah perambut favourite otai disini.

Semoga sedikit sebanyak dapat membantu peminat2 jenggo