Thursday, July 14, 2011

penghijrahan jenggo

Selama 3 bulan kajian kami keatas habitat semulajadi jenggo2 ni kami mendapati ada satu perkara yg menjadi faktor utama yg mempengaruhi corak penghijrahan jenggo yg suka berubah tempat ketika memakan umpan. Faktor ini juga disokong oleh hampir semua otai2 jenggo yg berpengalaman yg memancing menggunakan bot.

Corak penghijrahan jenggo ini berkait rapat dengan fenomena pasang surut air laut. Pada ketika air laut pasang besar terutamanya ketika 13 - 15 haribulan melayu dan 29 - 1 haribulan melayu jenggo didapati jenggo lebih banyak berhijrah ke hulu sungai, ini disebabkan limpahan air laut yg masin yg memasuki sungai membuatkan jenggo terpaksa bergerak kehulu sungai dan mencari makan dikawasan hulu sungai. Oleh itu adalah disarankan jika anda ingin memancing jenggo supaya bergerak dari satu tempat kesatu tempat kearah hulu sungai pada ketika air pasang besar. Pada ketika ini jenggo yg bersaiz besar lebih banyak bertumpu mencari makan dikawasan tengah yg berarus perlahan. Umpan terbaik ada lah anak udang beras. Jenggo yg bersaiz kecil dan sederhana lebih bertumpu dikawasan tebing yg mempunyai tempat berlindung dan bersembunyi. Ketika air mulai surut kadar penghijrahan jenggo untuk mudik kemuara sungai amat perlahan tidak secepat mereka berhijrah kehulu. Jadi pada ketika air surut anda harus mengubah tempat memancing anda kembali kehilir secara perlahan2.

Pada ketika air laut mati, dimana tiada arus atau air laut masin yg banyak memasuki sungai jenggo tidak banyak berhijrah, sebaliknya lebih banyak memburu dikawasan yg selamat dari pemangsa. Pada ketika ini jenggo harus dicari di tempat yg mudah untuk mereka berlindung saperti dibawah kayu kayan atau akar2 pokok nipah. Biasanya pada ketika air mati, jenggo suka berkumpul beramai di satu2 tempat, jika terjumpa tempat mereka berkumpul...alhamdullilah. Jadi pada ketika air begini adalah lebih baik kiranya kita mendapatkan saranan dari jurupandu port2 yg lebih mengetahui port terbaik.